Masini si unelte

Cum inlocuiesti motorul, lantul si sistemul de aprindere la o drujba?

Autor: Catalin Matei | Publicat pe 01.02.2021, actualizat la 26.08.2021, in Masini si unelte Cum inlocuiesti motorul, lantul si sistemul de aprindere la o drujba?

Drujba, denumita si fierastraul cu lant, reprezinta o masinarie-unealta folosita in special in industria lemnului si in activitatile gospodaresti, pentru o mai mare abilitate in executie. Aceasta este actionata de un motor, incorporand numeroase caracteristici de siguranta, comune majoritatii uneltelor din aceasta gama de produse. Acestea pot functiona fie pe combustibil (drujbe pe benzina), fie conectate la o sursa electrica (drujbe electrice).

De-a lungul timpului, in pas cu tehnologia, producatorii au realizat suficient de multe modele in scopul imbunatatirii singurantei utilizarii acestor dispozitive, considerate, de altfel, destul de periculoase in conditiile unei intrebuintari necorespunzatoare. Cu alte cuvinte, orice utilizator de drujba trebuie sa inspecteze produsul inainte de intrebuintare si sa-l puna in functiune doar daca toate caracteristicile de siguranta sunt functionale in mod competent.

Majoritatea specificatiilor de siguranta ale drujbei se axeaza in principal pe problema reculului sau a riscului de ranire in cazul aparitiei acestuia, marile companii proiectand in acest sens lantul si bara de protectie, inclusiv franele lantului, tocmai pentru a diminua gradul de expunere la eventuale accidente. Mai mult de atat, cei care utilizeaza frecvent astfel de dispozitive sunt indemnati sa poarte imbracaminte de siguranta adecvata acestor activitati.

Cum schimbam lantul si barele (sinele) drujbei?

Orice lant de drujba trebuie potrivit corespunzator cu bara (sina) de ghidare si fierestraul. Cea mai buna metoda de siguranta implica ascutirea corecta a lantului in orice situatie. Un parametru cheie de ascutire il reprezinta setarea gabaritului de adancime. Indicatorul de adancime este o mica proeminenta de otel existenta in fata fiecarui dinte de taiere. Diferenta de inaltime intre muchia de taiere anterioara si gabaritul de adancime determina grosimea aschiei luate de taietor. In cazul nivelului prea scazut de adancime al gabaritului, muscatura in lemn va fi prea adanca, drujba devenind greu de controlat, iar posibilitatea de recul in crestere.

Produse recomandate

Lubrifiant Einhell 2T

19,75 lei

31,86 lei (-12,11 lei)

Detalii produs
Ulei  Drujba 2T Verde 0.5L

20,30 lei

33,84 lei (-13,54 lei)

Detalii produs

Unele lanturi de drujbe au verigi de protectie in fata oricarei verigi de taiere, astfel incat legaturile de protectie reduc simtitor tendinta marginii anterioare a gabaritului de adancime de a se prinde de obstacole cu diametre mici. Un bun exemplu este cel al ramurilor subtiri ale unui copac.

Chiar daca pasii pentru inlocuirea lantului unei drujbe sunt simpli si nu necesita mai mult de 5 minute, este important sa subliniem cateva detalii care pot face diferenta intre un lant instalat corect si unul instalat incorect. Inainte de a parcurge etapele aferente schimbarii regulamentare a lantului, trebuie sa ne asiguram ca lantul este compatibil cu modelul nostru de drujba si ca detinem, desigur, cheia speciala care a insotit produsul la livrare. In cazul in care nu avem aceasta cheie, o surubelnita cu cap plat si o cheie cu soclu vor substitui cu succes lipsa acesteia.

  • Pasul 1 – Scoatem panoul lateral al barei de ghidare, sustinut cel mai probabil de doua piulite. Folosim o cheie pentru desurubare, inlaturand apoi placa laterala pentru a avea acces la lant. Daca frana drujbei este atasata la placa laterala este recomandat sa ne asiguram ca aceasta este deblocata inainte de scoaterea pinionului. Scoaterea placii cu frana blocata poate face dificila sau imposibilia instalarea.
  • Pasul 2 – Eliberam tensiunea lantului imediat dupa ce placa este detasata de drujba. Trebuie sa tragem capatul barei fierastraului cu lant pentru a-l elibera din dispozitivul de tensionare.
  • Pasul 3 – Indepartam cu usurinta lantul vechi din bara de ghidare, glisand celalalt capat al lantului in jurul tamburului ambreiajului.
  • Pasul 4 – Localizam si slabim surubul de tensionare pe partea interioara a barei de ghidare pentru a inlesni instalearea noului lant.
  • Pasul 5 – Asezam noul lant pe fierastrau, asigurandu-ne ca este bine infiletat in jurul tamburului ambreiajului si ca legaturile sunt cuplate in pinion. In sina de ghidaj drujba trebuie facute celelalte legaturi de unitate pentru o instalare corecta.
  • Pasul 6 – Aliniem bara de ghidare cu lantul aranjat corespunzator in jurul tamburului ambreiajului, infiletand surubul de tensiune pana la limita optima recomandata.
  • Pasul 7 – Atasarea placii laterale, imediat dupa ce ne asiguram ca bara de ghidare este pozitionata corect. Nu strangem piulitele de fixare pana la capat. Placa laterala trebuie lasata sa se miste putin, doar lantul fiind cel care trebuie strans la tensiunea corecta.
  • Pasul 8 – Strangem lantul la tensiunea corecta utilizand surubul de tensionare de pe partea laterala a barei de ghidare pentru a regla corespunzator lantul pe fierastrau.
  • Pasul 9 – Finalizam strangerea piulitelor laterale, desavarsind instalarea completa a noului lant.

Cum inlocuiesti motorul, lantul si sistemul de aprindere la o drujba?

Ungerea adecvata este esentiala pentru performanta si longevitatea drujbei. Partile care necesita cea mai mare atentie din acest punct de vedere sunt bara si lantul. Cele doua componente sunt in contact permanent, iar fara lubrifiant, viteza cu care lantul se deplaseaza peste sina drujbei poate provoca o frecare grava.

Incetinirea vitezei lantului, corelata cu arderea excesiva a combustibilului inseamna producerea in exces a volumului de caldura, aspect ce poate afecta serios dispozitivul.

Piese drujba – Caracteristici generale ale motorului drujbei si motivele defectarii acestuia

Un motor de drujba este in mod traditional, fie un motor cu combustie interna, intr-un timp sau doi timpi, pe benzina, fie un motor electric actionat de o baterie sau de un cablu cu alimentare electrica. Motoarele cu combustie de astazi sunt sustinute de un carburator traditional sau un carburator reglabil electronic.

Un carburator reglabil este necesar atunci cand procesul se executa la altitudini foarte mari sau foarte mici sau atunci cand raportul ulei-benzina trebuie reglat pentru ca drujba sa functioneze corect. Astfel de carburatoare sunt controlate electronic, reglajele se fac automat, majoritatea producatorilor alocand o atentie sporita acestor sisteme.

Unele motorizari ofera tipuri de operare iarna/vara, aplicandu-se iarna la sub 0 grade Celsius pentru a preveni inghetarea, iar vara pentru a ventila cu aer carburatorul.

Cum inlocuiesti motorul, lantul si sistemul de aprindere la o drujba?

Pentru o alimentare corecta cu aer a carburatorului, producatorii ofera diferite filtre cu ochiuri fine sau grosiere. Acesta din urma poate fi utilizat in medii curate, in timp ce, pentru mediile cu praf, sunt recomandate filtrele cu plasa mai fina.

Mai jos regasim principalele motive ale defectarii motorului unei drujbe, cat si riscurile pe care le implica:

  • Rularea unui amestec prea slab de aer-combustibil pe jetul principal
  • Problemele de incalzire si turatia redusa a motorului sunt cauzate de faptul ca ventilatorul volantei impinge o cantitate mica de aer in cilindru
  • Utilizarea uleiului de calitate inferioara
  • Acumularea excesiva de carbon in chiulasa si in partea superioara a pistonului provoaca o compresie mai mare si puncte fierbinti care duc la detonare distructiva.

Piese drujba – Sistem de aprindere la drujbe si motivele defectarii acestuia

 O categorie aparte de drujbe foloseste motoare pe benzina. Acestea sunt echipate cu un sistem responsabil pentru aprinderea in timp util a amestecului aer-combustibil din cilindri prin intermediul unei descarcari electrice, care strapunge spatiul dintre electrozii bujiilor. De momentul in care apare scanteia depinde functionarea corecta a motorului.

Trebuie acordata o atentie sporita inspectiei starii tehnice a sistemului de aprindere a drujbei pe benzina altfel drujba risca defectare prematura.

Pentru motoarele pe benzina in doi timpi, trebuie sa apara o scanteie inainte ca pistonul sa ajunga in punctul mort, aspect datorat faptului ca procesul de aprindere completa a amestecului aer-combustibil dureaza o anumita perioada de timp. Viteza pieselor motorului este comparabila cu viteza de aprindere a combustibilului, astfel incat, din momentul aparitiei scanteii pana cand gazele arse creeaza o presiune extrem de mare, pistonul are timp sa functiontioneze.

Pentru fiecare motor exista sincronizarea aprinderii. Aceasta este egala cu rotatia in grade de la momentul defectarii in spatiul inter electrod al bujiei pana la momentul in care pistonul se afla in punctul mort superior. Indicatorul depinde de multi parametrii, inclusiv de caracteristicile de proiectare ale motorului si de proprietatile amestecului de combustibil.

Una dintre defectiunile sistemului de aprindere poate aparea din cauza cablului de alimentare. Acesta se poate verifica cu un tester si se poate inlocui cu unul nou daca se detecteaza defectarea sau deteriorarea izolatiei.

In caz de intretinere a cablului de inalta tensiune trebuie sa verificam bobina de aprindere si firul care merge la butonul de deconectare. Daca este detectata o defectiune va trebui sa inlocuim intreaga unitate cu una similara.

In procesul de instalare pe motor a unui model electric, distanta optima intre volant si bobina de aprindere pentru majoritatea drujbelor este de 0,2/0,4 mm. Cu un decalaj atat de mic, nu va fi posibila utilizarea unui instrument de masurare disponibil pentru masurarea directa.

Pentru a nu recurge la reglarea contactului, trebuie sa actionam cu atentie, evitand socurile. Acest lucru se aplica in special drujbelor cu cipuri electronice din sistemul de aprindere, deoarece acestea sunt foarte sensibile la deteriorarea mecanica.

Cum pot fi identificate si evitate defectiunile electrice ale drujbei?

Defectiunile electrice ale drujbelor pot varia de la minore la daunatoare si pot genera pericol daca nu sunt abordate corespunzator. Acestea pot fi usor de evitat prin ingrijire si intretinere corespunzatoare a dispozitivelor, precum si prin asigurarea ca achizitionam un produs de calitate.

In momentul in care ne decidem sa cumparam o drujba trebuie sa tinem seama de experienta anterioara. Fiind un instrument electric puternic, cu o serie de masuri de siguranta ce trebuie respectate, este obligatoriu sa verificam daca se potriveste nivelului nostru de cunoastere.

Daca nu avem experienta necesara in domeniu si intentionam sa facem lucrari simple, precum taierea copacilor mici sau stilizarea arbustilor din gradina, nu trebuie sa ne axam catre un utilaj dificil de utilizat si complex, pentru ca ar putea fi periculos.

Practicarea masurilor de siguranta ale drujbei este esentiala nu numai pentru a evita riscurile, ci si pentru a mentine functionarea corecta a sculei electrice. Inainte de pornirea dispozitivului trebuie sa verificam daca frana lantului si clapeta de acceleratie functioneaza corect, daca lantul este lubrifiat corespunzator, daca suruburile si piulitele sunt bine stranse, daca avem suficient combustibil pentru derularea procesului si desigur, sa verificam daca bateria este incarcata, in cazul modelelor fara fir.

Mentinerea unui filtru de aer curat va imbunatati functionarea generala a dispozitivului drujbei si ne va aduce in situatia de a evita unele dintre cele mai frecvente defectiuni. Filtrele de spuma si hartie ar trebui inlocuite des, in timp ce filtrele de ecran pot fi curatate cu aer de la un compresor, pentru a indeparta resturile acumulate.

Este la fel de important sa utilizam combustibil proaspat pentru ca in urma unor perioade lungi in care drujbele nu sunt utilizate, amestecul de motorina se poate descompune, infundand masinaria.

Piese drujba – Caroseria unei drujbe – cum se inlocuieste si cum se pastreaza in conditii optime?

Caroseria este considerata o componenta de baza a unei drujbe prin prisma faptului ca protejeaza dispozitivul de factori externi, precum praf sau reziduri. La randu-i, aceasta este completata de mai multe piese, dintre care cele mai importante sunt clemele de fixare, capace pentru filtrul de aer si carcase superioare.

In momentul achizitiei unei drujbe trebuie sa ne asiguram ca materialul din care este confectionata este de calitate superioara, urmand in mod responsabil sa alocam frecvent, timp pentru curatarea si intretinerea acestei componente.

Cum inlocuiesti motorul, lantul si sistemul de aprindere la o drujba?

Inlocuirea caroseriei pe care o detinem cu una noua trebuie facuta conform dimensiunilor si specificatillor modelului de care dispunem. La fel, componentele sale trebuie sa faca parte din aceeasi gama a modelului pentru a fi siguri de calibrarea si potrivirea exacta cu acesta.

Accesorii si consumabile pentru drujbe

In timp, drujba necesita accesorii si consumabile de schimb pentru a performa la standardele cele mai inalte, aspect extrem de necesar in organizarea corecta a proceselor de taiere pe care ni le propunem.

Orice drujba are nevoie, la fel ca un automobil, de schimbarea periodica a consumabilelor chiar de catre proprietar, fara a fi necesara asistenta unui profesionist.

Subliniem aici importanta schimbarii frecvente a filtrelor de benzina sau de ulei, a filtrului de aer, a sinei sau lamei drujbei, nefiind recomandata repararea, ci inlocuirea lor. De asemenea, lantul necesita ingrijire atenta in ceea ce priveste curatarea si ascutirea sa, la fel pinionul si ambreiajul din cauza expunerii lor la tocire, frecare si vibratii. Nici schimbarea demarorului nu trebuie trecuta cu vederea, doar ca acesta poate fi usor reparabil prin inlocuirea sforii si micilor sale piese mecanice.

Regasim toate aceste piese de drujba la magazinele online de specialitate, avand posibilitatea de a alege dintr-o gama variata de articole, la valori de piata optime.

Cel mai delicat aspect al mentenantei il reprezinta procesul de ascutire a lantului de drujba. Intrucat utilizarea unui dispozitiv electric de ascutit este foarte diferit de ascutirea manuala, este important sa intelegem cum putem pune in practica acest lucru. Lantul se potriveste intr-un ghidaj orizontal pe baza ascutitorului, iar apoi o lama circulara in forma de disc este montata intr-un cap de tragere. Capul de tragere se inclina si se regleaza astfel incat discul sa poata intra in contact cu verigile de taiere ale lantului la unghi drept.

In plus, ghidajul care tine lantul se roteste pentru a se asigura ca roata abraziva loveste legaturile de taiere la unghiul lateral corect. La inceput, cea mai dificila parte a folosirii unui dispozitiv de ascutit lantul drujbei poate fi setarea corecta a tuturor unghiurilor, insa odata ce acestea sunt setate, puteti ascuti toate verigile de taiere in doar cateva minute.

In ceea ce priveste lubrifierea lantului trebuie sa retinem ca fara un ulei de calitate viteza cu care lantul se deplaseaza pe bara fierastraului poate provoca o frecare grava. Un lant incetinit din acest motiv, coroborat cu arderea excesiva a combustibilului conduce la un nivel ridicat de frecare intre bara si lant, ceea ce inseamna degajarea in exces a caldurii si inevitabil afectarea serioasa a drujbei.

Nivelul uleiului trebuie verificat in mod regulat pentru a reduce frecarea, pentru a incetini procesul de uzura al produsului dar si pentru a usura taierea si manevrarea facila a acestuia.

Drujba trebuie asezata pe o suprafata plana atunci cand avem in vedere umplerea rezervorului de ulei si este necesar sa notam ca acesta nu trebuie umplut la refuz. Dupa insurubarea capacului stergem orice exces de ulei scurs de jur imprejur.

Concluzii:

La fel ca oricare alt dispozitiv electric sau pe combustibil, drujbele au traversat etapele dezvoltarii tehnologice ajungand in punctul de a fi considerate un necesar constant in industria lemnului si in gospodariile oamenilor.

Ingrijite si utilizate corespunzator, acestea inlesnesc vizibil activitatile de gradinarit si procesele de taiere ale copacilor. Cu ajutorul unei drujbe putem economisi timp pretios, pe care il putem aloca, dupa bunul plac, altor activitati casnice.

Bibliografie:

Despre autor

Catalin Matei

Pasionat de mecanica si tehnologie agricola, cu o experienta de peste 20 de ani in producerea si repararea echipamentelor agricole si horticole.

Produse recomandate

Lubrifiant Einhell 2T

19,75 lei

31,86 lei (-12,11 lei)

Detalii produs
Ulei  Drujba 2T Verde 0.5L

20,30 lei

33,84 lei (-13,54 lei)

Detalii produs

Sunt 0 comentarii la acest articol

Nu exista comentarii

Adauga un comentariu

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Articole asemanatoare

pestre

Defectiuni motocositoare? Avem solutii rapide cu rezolvare la domiciliu,...

Citeste tot articolul
pestre

Defectiuni la pompa de stropit sau atomizor? Avem solutiile practice pen...

Citeste tot articolul
X