X
    Categories: Masini si unelte

Cum folosim Freza de zapada?

1. Ce este o freză de zăpadă?

Cunoscută și sub numele de turbină de zăpadă, această mașinărie te ajută să scapi de cantitatea de ninsoare nedorită rapid și eficient, fiind o alternativă ușoară pentru persoanele care trăiesc în zone în care ninge intens.

În funcție de locația în care te afli, de volumul de zăpadă pe care ești nevoit să îl dai la o parte și de alte câteva criterii pe care le vom aborda în cele ce urmează poți să alegi între freze de zăpadă electrice sau freze de zăpadă pe benzină, fiecare cu avantajele și dezavantajele lor.

Freze de zăpadă electrice

Avantaje:

-sunt mai ușoare decât cele pe combustibil
-se pornesc ușor, prin apăsarea unui buton
-nu trebuie să îți faci griji în ceea ce privește combustibilul / uleiul de motor
-au un preț mai redus decât cele pe combustibil
-sunt mai silențioase decât cele pe benzină
-economisești banii pe care îi dai pe combustibil

Dezavantaje:

-sunt limitate de cablul de alimentare, având o rază de acțiune redusă
-se supraîncălzesc repede
-nu pot să lucreze cu multă zăpadă sau cu gheață
-este periculos daca ajunge cablul sub freză
-umezeala și electricitatea nu sunt bune prietene, motiv pentru care trebuie să le folosești cu grijă

Freze de zăpadă pe benzină

Avantaje:

-sunt mai durabile decât cele electrice
au o rază de acțiune mare, nefiind limitate de cablul de alimentare
-se descurcă cu mai multă zăpadă decât cele electrice
-majoritatea sunt autopropulsate, fapt care ușurează munca
-ai de ales din o varietate de modele în funcție de puterea motorului și alte specificații tehnice

Dezavantaje:

-sunt zgomotoase, motiv pentru care nu pot fi folosite în spațiile sau zonele unde liniștea publică este necesară (școli, spitale, grădinițe etc)
-motorul necesită întreținere, cum ar fi schimbatul uleiului sau a filtrelor de aer, ceea ce presupune investiții financiare periodice.
-sunt mai greu de mânuit, fiind de regulă mai mari și mai solide decât cele electrice.
-pot fi uneori greu de pornit datorită demarorului

2. Instrucţiuni de siguranţă

– Freza de zăpadă este proiectată pentru o utilizare în siguranţă şi o funcţionare conţinuă, în cazul în care este utilizată în conformitate cu instrucţiunile. Citiţi şi întelegeţi Manualul – Utilizatorului înainte de a utiliza freza de zăpadă. În caz că nu procedaţi în acest fel, puteţi produce răniri de persoane sau deteriorări de echipament.
– Nu puneţi niciodată mâna în interiorul gurii de aruncare a zăpezii, în vreme ce motorul este în funcţiune; se pot produce răniri grave.
– În cazul în care gura de aruncare a zăpezii se înfundă, opriţi motorul şi, cu ajutorul unei bare sau băţ, încercaţi să desfundaţi.
– Nu puneţi niciodată mâna în interiorul gurii de aruncare a zăpezii, în timp ce motorul este în funcţiune; se pot produce răniri grave.
– Gazele de eşapament conţin monoxid de carbon, un gaz otravitor, fără culoare, fără miros. Inhalarea acestui gaz poate duce la pierderea cunoştinţei sau chiar la deces.


– În cazul în care freza de zăpadă funcţionează într-o zonă închisă, sau numai parţial închisă, aerul pe care îl respiraţi ar putea conţine o anumită cantitate de monoxid de carbon.
– Niciodată, nu folosiţi freza în interiorul unui garaj, în casă sau lângă o fereastră sau uşă deschisă.
– Ţineţi persoanele străine sau animalele de companie la distanţă de zona în care este utilizată freza de zăpadă.
– Nu staţi şi nu lucraţi în apropierea frezei, când motorul este în funcţiune. Picioarele dumneavoastra pot fi prinse de freză, în cazul în care aceasta ar porni accidental, crescând riscul unei răniri grave.
– Benzina este extrem de inflamabila şi explozivă, în anumite condiţii.
– Nu fumaţi şi nu permiteţi producerea de scântei în zona în care re-alimentaţi freza de zăpadă sau în zona în care aţi depozitat benzina.
– Re-alimentaţi în zone bine ventilate şi cu motorul oprit.
– Nu supra-umpleţi rezervorul şi asiguraţi-vă că aţi închis bine buşonul rezervorului.

Responsabilităţile utilizatorului:

– Să ştie bine cum se opreşte rapid freza de zăpadă şi cum funcţionează comenzile.


– Nu permiteţi nimănui să utilizeze freza fără a avea cunoştinţele corespunzătoare. Dacă apar brusc oameni sau animale de companie în fata frezei când aceasta este în funcţiune, eliberaţi imediat manetele frezei şi motorului pentru a opri freza şi a evita eventuale răniri datorate frezei aflate în mişcare.

AVERTIZARE !

Pentru a asigura utilizarea în siguranţă :

– Freza de zăpadă este proiectată pentru o utilizare în siguranţă şi o funcţionare conţinuă, în cazul în care este utilizată în conformitate cu instrucţiunile. Citiţi şi întelegeţi Manualul Utilizatorului înainte de a utiliza freza de zăpadă. În cazul în care nu procedaţi în acest fel, puteţi produce răniri de persoane sau deteriorări de echipament.
– Înainte de a utiliza freza de zăpadă, inspectaţi zona în care veti curăţa zăpadă. Îndepărtaţi resturile de materiale sau eventualele obstacole care ar putea fi aruncate de freză şi care ar putea răni persoane sau a deteriora echipamente. În cazul în care loviţi un obstacol când utilizaţi freza, opriţi imediat motorul şi verificaţi eventualele deteriorări. Echipamentul stricat poate conduce ulterior la răniri de persoane pe durata utilizării.
– Nu utilizaţi freza de zăpadă când vizibilitatea este slabă. În condiţii de vizibilitate slabă, exista un mare risc de a lovi diferite obstacole şi a vă răni.
– Nu utilizaţi niciodată freza pentru a curăţa de zăpadă un drum pietruit sau un drum neasfaltat, deoarece freza ar putea arunca pietre. Aceasta ar putea răni persoane aflate în apropiere.


– Reglaţi gura de evacuare a zăpezii pentru a evita lovirea utilizatorului, a trecătorilor, ferestrelor sau altor obiecte. Staţi la distanţă de freză când motorul este în funcţiune.
– Copii sau animalele de companie trebuie ţinuţi la distanţă de zona de utilizare, pentru a evita rănirea acestora.
– Nu utilizaţi freza pentru a îndepărta zăpadă de pe acoperişuri.
– Freza se poate răsturna în cazul utilizării pe pante, dacă lăsaţi echipamentul nesupravegheat, putând cauza rănirea persoanelor aflate în apropiere.
– Nu utilizaţi freza pe pante cu înclinaţii mai mari de 10º
– Panta maximă de siguranţă indicată în manual este numai pentru referinţă. Pentru a evita rasturnarea, evitaţi pantele prea mari. Răsturnarea este posibilă şi pe pante ude sau alunecoase.
– Înainte de a porni motorul, verificaţi ca freza sa nu fie defectă şi să fie în stare bună de funcţionare. Pentru siguranţa dumneavoastră şi a altor persoane, acordaţi o atenţie deosebită la utilizarea frezei pe pante.


– Nu utilizaţi motorul într-un loc închis. Gazele de eşapament conţin monoxid de carbon; expunerea la acestea poate duce la pierderea cunoştinţei sau la deces.
– Toba de eşapament devine foarte fierbinte pe durata funcţionării motorului şi rămâne fierbinte şi o anumită perioadă de timp după oprirea motorului. Fiţi atenţi să nu aţingeţi toba de eşapament când aceasta este fierbinte. Lăsaţi motorul să se răcească, înainte de a depozita freza.
– Efectuaţi verificările pre-operaţionale (din manual) înainte de a porni motorul. Astfel preveniţi accidente sau deteriorări.
– Opriţi motorul şi lăsaţi-l să se răcească înainte de a îndepărta orice capac şi de a efectua lucrari de service.
– Verificaţi cu atenţie zona, înainte de a utiliza freza, înainte sau înapoi.

NOTĂ: Atunci când utilizaţi freza de zăpadă, ţineţi bine mânerele şi mergeţi, nu alergaţi. Purtaţi îmbrăcăminte potrivită şi ghete de iarnă, anti-alunecare.

Combustibil recomandat !

Din punct de vedere al costructiei, exista freze de zapada electrice, freze de zapada pe benzina si freze de zapada diesel. In fuctie de tipul acestora respectati cu strictete manualul de utilizare pentru o functionare corecta si pentru alimentarea cu, combustibil corespunzator.
Pentru frezele de zapada pe benzina folosiţi benzinã obișnuitã (fãrã plumb sau cu conţinut redus de plumb pentru a reduce depozitele din camera de combustie) cu cifra octanicã de minim 95. Se poate folosi un amestec de benzinã cu 10% etanol sau 15% MTBE (metal-tertiar-butil-eter). Nu folosiţi niciodatã amestecuri de benzinã cu ulei sau benzinã cu impuritãţi. Evitaţi ajungerea mizeriei, prafului sau a apei în rezervorul de carburant.
NU FOLOSIŢI benzinã E85. Realimentaţi într-un spaţiu bine ventilat cu motorul oprit. Nu fumaţi și nu permiteţi flacãrã deschisã sau scântei în zona unde se realimenteazã motorul sau se depoziteazã carburanţii. Nu vãrsaţi pe jos benzina în timpul umplerii. Benzina vãrsatã sau vaporii de benzinã se pot aprinde. Evitaţi contactul cu benzina sau inhalarea aburilor de benzinã.

Adaugarea de carburant

ATENŢIE:

Manevraţi benzina cu atenţie extremã. Benzina este extrem de inflamabilã, iar vaporii sunt explozivi. Nu umpleţi niciodatã rezervorul cu benzinã într-un spaţiu închis sau cu motorul fierbinte sau în funcţiune. Stingeţi ţigãrile, trabucurile, pipele sau alte surse de aprindere. Ţineţi întotdeauna mâinile și picioarele la distanţã de piesele în mișcare ale echipamentului. Nu folosiţi lichid de pornire presurizat. Vaporii sunt inflamabili.


În rezervor se gãsește un indicator gradat de nivel. Umpleţi rezervorul pânã acând nivelul atinge placa de oprire de culoare roșie din interior, nu treceţi de acest nivel.

Verificarea nivelului de ulei

ATENȚIE:

Motorul se livreazã fãrã ulei. Înainte de prima utilizare trebuie sã umpleţi cu ulei și sã verificaţi nivelul acestuia. Rularea motorului fãrã suficient ulei poate cauza defectarea motorului și anula garanţia.

NOTÃ: Verificarea nivelului de ulei se efectueazã numai cu motorul oprit.

1. Scoateţi capacul cu joja de ulei și ștergeţi joja.

2. Introduceţi joja de ulei în gâtul de umplere, dar nu înșurubaţi.

3. Scoateţi joja de ulei. Dacã nivelul este prea scãzut, adãugaţi încet ulei pânã când nivelul acestia ajunge între (H) și (L). Consultaţi secţiunea de întreţinere a motorului pentru a afla vâscozitatea și capacitatea uleiului de motor.

NOTÃ: Nu umpleţi peste gradaţie. Umplerea peste nivel poate cauza fumegarea motorului, pornirea grea și înfundarea bujiilor.

4. Puneţi la loc capacul cu joja de ulei și strângeţi bine înainte de a porni motorul.

Operarea frezei de zapada

Înainte de pornire

ATENȚIE: Citiţi, înţelegeţi și respectaţi toate instrucþiunile de pe mașinã înainte de a încerca a o asambla
sau opera.

Umplerea cu ulei și benzinã

Umpleţi cu ulei și benzinã conform instrucţiunilor din manualul motorului. Citiţi instrucţiunile cu atenţie.
ATENȚIE: Manevraţi benzina cu atenţie extremã. Benzina este extrem de inflamabilã, iar vaporii sunt explozivi. Nu umpleţi niciodatã rezervorul cu benzinã într-un spaţiu închis sau cu motorul fierbinte sau în funcţiune. Stingeţi ţigãrile, trabucurile, pipele sau alte surse de aprindere.
În bușonul de umplere se poate sã existe un capac din plastic pentru protecţia rezervorului în timpul procesului de producţie. Scoateţi-l afarã și aruncaţi-l. Dupã umplere, închideţi cu capacul cu filet.

Pentru a porni motorul

NOTÃ: Înainte pornire, verificaţi ca sfredelul și controalele motorului sã fie în poziţia decuplatã (în sus).
1. Comutaţi butonul de pornire în poziţia ON.
2. Apãsaţi butonul de admisie de douã-trei ori. Dacã motorul este cald, apãsaţi butonul de admisie doar o datã.
3. Comutaţi maneta pentru ulei în poziţia ON.
4. Comutaţi butonul de pornire (Choke/run) în poziţia choke.
5. Prindeţi bine mânerele și trageţi de sfoarã încet pânã când începe sã opunã rezistenţã.
6. Daţi drumul la sfoarã și lãsaţi-o sã se tragã încet înapoi. Apãsaţi rapid maneta de pornire.
7. Nu lãsaţi mânerul sã revinã la loc. Permiteţi-i sã se tragã încet înapoi ţinând mâinile ferm pe mânerul de start. Repetaţi pașii de mai sus pânã la pornirea motorului. Dupã pornire comutaţi butonul de pornire (Choke/run) în poziţia RUN.

Starter electric

Verificaţi dacã aveţi pãmântare la instalaţia electricã. Întrebaţi un electrician dacã nu sunteţi sigur. Dacã instalaţia dvs electricã nu este prevãzutã cu pãmântare, nu folosiţi acest starter electric în nici o circumstanţã.
ATENȚIE: Starterul electric este echipat cu un cablu cu trei fire cu pãmântare și cu ștecher și este proiectat sã opereze la o tensiune de 230 V AC. Acesta trebuie folosit întotdeauna la o prizã cu pãmântare pentru a evita pericolul de electrocutare. Respectaţi toate instrucţiunile înainte de a porni starterul electric.
Dacã instalaţia dvs electricã are pãmântare, însã nu aveţi prize cu pãmântare, trebuie sã montaţi o astfel de prizã înainte de a începe folosirea starterului electric.
Dacã aveţi deja o prizã cu pãmântare, procedaţi în felul urmãtor:
1. Comutaţi butonul ON/OFF în poziţia ON.
2. Comutaţi maneta pentru ulei în poziţia ON.
3. Comutaţi acceleratorul spre poziţia FAST (rapid).
4. Comutaţi șoscul în poziţia ON (pornire la rece).. Dacã motorul este cald, treceţi șocul în poziţia OFF.
5. Apãsaţi aprinderea de 3-5 ori, acoperind în același timp orificiul de ventilaţie. Dacã motorul este cald, apãsaţi doar o datã. Acoperiţi întotdeauna orificiul de ventilaţie al butonului de aprindere când apãsaţi. Dacã este frig, trebuie sã repetaţi procedura de aprindere de mai multe ori.
6. Conectaţi cablul electric la controlul electric al motorului. Introduceţi capãtul celãlalt al cablului într-o prizã de 230 V AC cu pãmântare.
7. Apãsaţi starterul electric de pe cutia de control pentru a porni motorul. Daţi drumul la buton de îndatã ce motorul pornește. Apãsarea în continuare a butonului ar putea defecta starterul electric. Starterul electric este echipat cu protecţie de supraîncãlzire; Sistemul oprește temporar pentru a permite starterului sã se rãceascã dacã este prea cald.
8. Pe mãsurã ce motorul se încãlzește, comutaţi încet șocul în poziţia OFF. Dacã motorul se oprește, reporniţi și lãsaţi șocul pe jumãtate tras puţin timp, apoi rotiţi încet spre poziţia OFF.
9. Când deconectaţi cablul electric, trageţi întotdeauna de ștecherul din prizã întâi și apoi scoateţi-l din aparat.

Pentru a opri motorul

Comutaţi butonul ON/OFF în poziţia OFF, iar motorul se va opri pe loc.
Se recomandã a rula motorul câteva minute (cu direcţia și sfredelul deconectate) înainte de a-l opri, pentru a ajuta la uscarea umezelii de pe motor.
Pentru a preveni posibila blocare a starterului, procedaţi în felul urmãtor:
Cu motorul pornit, trageţi de frânghia starterului rapid și continuu de trei sau patru ori. Trasul frânghiei produce un sunet puternic care nu este dãunãtor motorului sau starterului.
Comutaţi butonul ON/OFF în poziţia OFF, iar motorul se va opri pe loc.
Ștergeţi toatã zãpada și umezeala de la capacul carburatorului pânã la controale. Trageţi manetele de control înainte și în faţã de câteva ori.

Pentru a porni transmisia

Cu motorul rulând aproape la turaţie maximã, comutaţi maneta schimbãtorului de viteze în poziţia 4 (înainte) sau 2 (cu spatele). Alegeţi o vitezã potrivitã pentru condiţiile de zãpadã existente.
Trageţi maneta sfredelului pentru a-l porni. Daţi drumul, iar sfredelul se va opri.
Trageţi maneta transmisiei pentru a porni freza de zãpadã. Daţi drumul, iar roţile se vor opri.
Nu trageţi NICIODATĂ schimbătorul de viteze fără a da drumul la maneta de transmisie.

Pentru a porni sfredelul

Pentru a porni sfredelul și a începe a îndepãrta zãpada, strângeţi maneta de control a sfredelului spre mânerul stâng. Daţi drumul pentru a opri.

4. Cum sa întreţii corect o freză de zăpadă

După cum putem deduce și din nume, folosim acest utilaj doar în timpul sezonului rece, dar asta nu înseamnă că doar atunci trebuie să avem grijă de el.
– Ai grijă atunci când adaugi ulei la utilajele pe benzină, deoarece o cantitate mai mare decât cea recomandată de producător poate dăuna motorului.
– Pentru frezele pe benzină trebuie să schimbi bujia și uleiul cel puțin o dată pe an.
– Înainte de fiecare folosire asigură-te că toate piulițele și șuruburile sunt bine strânse și fixate, – deoarece vibrațiile utilajului le pot slăbi, cauzând astfel anumite probleme.
– În perioada verii asigură-te că golești corect rezervorul (dacă e pe benzină) și că depozitezi utilajul departe de umezeală sau razele solare.

AVERTIZARE !

– Opriţi motorul înainte de efectuarea inspecţiilor sau lucrărilor de întreţinere şi deconectaţi fişa bujiei, astfel încât motorul să nu poată reporni accidental.
– Daca motorul trebuie totuşi să fie în funcţiune, asiguraţi-vă că sunteţi într-o zonă bine ventilată. Gazele de eşapament conţin monoxid de carbon, un gaz otrăvitor; expunerea sau inhalarea sa poate provoca pierderea cunoştinţei sau chiar decesul.

ATENŢIE !

– Pentru inspecţii şi lucrări de întreţinere, aşezaţi freza pe o suprafaţă plană.
– Folosiţi numai piese de schimb Honda originale. Înlocuirea cu piese neechivalente calitativ, poate deteriora freza de zăpadă.

5. Protectia mediului

Informații privind înlăturarea deșeurilor electrice și electronice

După durata de viaţă a dispozitivului sau atunci când reparaţia este neeconomică, dispozitivul nu se aruncă împreună cu deşeurile menajere. În scopul îndepărtării corespunzătoare a produsului acesta se predă la punctele de colectare desemnate. Îndepărtarea corectă a deșeurilor ajută la conservarea resurselor naturale valoroase şi la prevenirea efectelor negative potenţiale asupra mediului şi sănătăţii umane. Detalii suplimentare se pot solicita la administraţia locală sau la cel mai apropiat punct de colectare.Eliminarea necorespunzătoare a deşeurilor poate fi, în conformitate cu reglementările na-ţionale, amendată. Producătorul îşi rezervă dreptul de a schimba componentele individuale în funcţie de posibilităţile tehnice şi de potenţialul de dezvoltare.

Service

În cazul în care la achiziţionarea produsului detectaţi orice defect, contactaţi departamentul de service. Respectaţi instrucţiunile de utilizare ataşate. Reclamaţia nu va fi luată în considerare, dacă aţi modificat produsul sau nu aţi respectat instrucţiunile prevăzute în instrucţiunile de utilizare.

Garanţia nu se aplică în cazul în care:

– Uzura fizică a pieselor functionale ale aparatului, ca urmare a utilizării sale necorespunză-toare
– Defectele sunt cauzate de influenţe externe (de exemplu, condiţiile meteorologice, praf, utilizarea incorectă, etc)
– Deteriorări mecanice din cauza unei căderi, a unui impact, impact, apă în aparat, etc.
– Daunele cauzate de utilizarea neautorizată, incorectă sau deteriorare, etc.
– Pentru produsele cu defecte care nu au fost în mod corespunzător protejate împotriva deteriorării mecanice în timpul transportului.

Adrian Dogaru :De 7 ani in Agribusiness, pasionat de tot ce e nou in materie de plante, protectia plantelor precum si a echipamentelor cu ajutorul carora se intretin. Convins de impactul viitor al tehnologiei digitale si nu numai in acest domeniu.