Bio

Ce beneficii are mierea si sfaturi utile ca sa alegi un produs de calitate

Autor: Dana Lazareanu | Publicat pe 20.12.2018, actualizat la 19.06.2019, in Bio Ce beneficii are mierea si sfaturi utile ca sa alegi un produs de calitate

Mierea nu este doar un lichid aromat pe care il intinzi pe painea prajita, ci si un posibil remediu natural pentru o serie de afectiuni. Este folosita de mii de ani, iar acum procesul de obtinere a mierii este complex, dar practicat de multi apicultori in tara noastra.

Incepe de la albinele care aduc materia prima in stup, care apoi este amestecata cu saliva si alte substante pentru a obtine mierea. Mierea astfel obtinuta este colectata si prelucrata pentru a fi savurata. In cele ce urmeaza vei afla care sunt beneficiile mierii si cum sa o alegi pe cea de calitate.

Istoria mierii

Mierea este folosita de oameni in diverse scopuri de mii de ani. O dovada clara este o pictura pe piatra veche de 8000 de ani, gasita in Valencia, Spania. Aceasta arata o persoana folosind fum pentru a alunga albinele si a le fura mierea.

De atunci exista diverse scrieri care povestesc despre utilizarea mierii, prima fiind gasita la Egipteni, cu 5500 de ani i.H. Deoarece albinele exista inca dinainte ca oamenii sa inceapa sa tina jurnale, e usor de presupus ca mierea a fost descoperita si folosita din cele mai vechi timpuri.

Totodata, mierea era utilizata de romani pentru a-si vindeca ranile dupa lupte, de conducatori pentru a le da energie luptatorilor din armata, de regii din Anglia pentru a produce vin, dar si in multe alte moduri.

Citeste si Cresterea albinelor – investitii necesare si principii de intretinere.

Tipuri de miere

Mierea exista intr-o varietate de arome, culori si texturi, in functie de sursa si modul in care a fost extrasa. Principala impartire este intre mierea de flori si mierea de mana:

  • Mierea de flori: este obtinuta de albine prin prelucrarea nectarului si polenului de la flori si poate fi la randul ei monoflora – de la o singura floare – sau poliflora – de la mai multe flori; exemple de miere monoflora: de salcam, de tei, manuka, rapita;
  • Mierea de mana: mai este numita si miere de padure sau miere extraflorala si este obtinuta din alte substante care provin de la plante, cum este seva de la molid sau stejar; de obicei are o culoare mai inchisa, rosie, neagra si chiar verde.
miere

Care sunt valorile nutritionale

Mierea este un aliment ideal de folosit ca indulcitor, deoarece este alcatuita din 80% zaharuri naturale – fructoza si glucoza -, 18% apa si 2% vitamine, minerale si proteine esentiale pentru buna functionare a organismului. O portie de miere de 100 de grame are circa 300 de calorii si urmatoarele valori nutritionale:

  • Carbohidrati: 82 g
  • Proteine: 0,3 g
  • Betaina: 1,7 mg
  • Colina: 2,2 mg
  • Vitamina C: 0,5 mg
  • Potasiu: 52 mg
  • Fosfor: 4 mg
  • Magneziu: 2 mg
  • Calciu: 6 mg

Principalele beneficii ale consumului de miere

Mierea nu este doar un inlocuitor mai sanatos pentru zahar, ci are si diverse proprietati care o fac ideala atat pentru consum, cat si pentru tratarea ranilor si chiar pentru ingrijirea pielii. Iata care sunt beneficiile mierii de albine:

  • Mierea poate fi folosita pentru a trata rani si arsuri: un studiu publicat in The Cochrane Library a demonstrat ca mierea aplicata pe arsuri poate calma durerea si grabeste vindecarea;
  • Reduce simptomele diareei: conform unui studiu publicat in Iranian Journal of Basic Medical Science, mierea poate reduce durata episodului de diaree si simptomele asociate cu aceasta;
  • Previne refluxul acid: mierea actioneaza ca un strat protector care nu permite acidului din stomac si mancarii nedigerate sa provoace o stare de disconfort;
  • Lupta impotriva infectiilor: mierea de Manuka este eficienta in lupta impotriva bacteriei Clostridium difficile, care provoaca diaree si greata;
  • Amelioreaza simptomele tusei, dar nu este recomandata copiilor sub un an;
  • Poate regla tensiunea arteriala: mierea contine antioxidanti care au un efect benefic asupra tensiunii arteriale;
  • Poate regla nivelul colesterolului: mierea reduce nivelul colesterolului LDL (colesterol rau) si creste nivelul colesterolului HDL (colesterol bun), care ajuta la buna functionare a organismului.

In plus fata de beneficiile medicale, mierea poate fi folosita si pentru ingrijirea pielii si chiar a parului. Poti prepara o masca simpla amestecand mierea cu alte ingrediente naturale sau exfoliante. Iata cum mai poti folosi mierea:

  • Pentru a trata acneea: mierea are proprietati antibacteriene; un remediu simplu poate fi preparat amestecand o lingura de miere cu una de turmeric, care se aplica direct pe cosuri;
  • Pentru a calma pielea sensibila: mierea are proprietati antiinflamatorii si hidratante care vor calma pielea sensibila; amesteca mierea cu apa de trandafiri pentru a crea o masca pe care sa o aplici pe fata;
  • Pentru exfoliere: acidul gluconic ajuta la indepartarea celulelor de piele moarta; amesteca miere cu fulgi de ovaz maruntiti si aplica masca pe fata, cu miscari circulare;
  • Pentru hidratare: aplica o masca formata din miere si ulei de cocos cu 30 de minute inainte sa faci o baie lunga, ca sa ai un ten hidratat;
  • Pentru estomparea cicatricilor: mierea sustine regenerarea celulelor si astfel poate duce si la estomparea cicatricilor; aplica miere prin miscari circulare pe zona afectata;
  • Pentru hidratarea parului: amesteca miere cu ulei de masline si aplica masca pe par, lasa sa actioneze pentru cel putin 30 de minute.

Citeste si Fulgii de ovaz: ce beneficii iti poate aduce consumul lor si cum sa ii incluzi in alimentatie.

miere

Cum aleg o miere de buna calitate

Atunci cand achizitionezi miere de albine, este important sa fii atent la cativa factori care iti pot indica daca mierea este de buna calitate sau este contrafacuta. Exista multe cazuri in care producatorii folosesc sirop pentru a dilua mierea, motiv pentru care aceasta nu va mai avea aceleasi proprietati. Iata ce trebuie sa ai in vedere:

Atunci cand achizitionezi miere de albine, este important sa fii atent la cativa factori care iti pot indica daca mierea este de buna calitate sau este contrafacuta. Exista multe cazuri in care producatorii folosesc sirop pentru a dilua mierea, motiv pentru care aceasta nu va mai avea aceleasi proprietati. Iata ce trebuie sa ai in vedere:

  • Eticheta produsului: producatorii sunt obligati sa treaca toate ingredientele unui produs pe eticheta; verifica daca borcanul contine doar miere sau si alti aditivi;
  • Pretul: procesul de obtinere a mierii este costisitor si astfel si borcanul de miere de la raft ajunge sa aiba un pret mai ridicat; daca pretul este prea mic, e posibil sa nu aiba ingredientele potrivite;
  • Testul bulei: daca mierea este naturala, atunci cand este intors borcanul, se va forma o bula de aer care se misca lent; la mierea contrafacuta, aceasta bula se va sparge in mai multe bule mici;
  • Testul dizolvarii in apa: mierea de albine pura nu se dizolva foarte usor in apa; cea contrafacuta se va dizolva in cateva secunde;
  • Testul mirosului: mierea pastreaza aroma plantelor din care este produsa, deci atunci cand mirosi ar trebui sa identifici acea aroma specifica a ingredientului respectiv;
  • Testul cu alcool: intr-un vas de sticla incalzeste 2 linguri de miere cu 2 linguri de alcool de 90 de grade si amesteca; dupa aproximativ o ora, daca pe fundul vasului se depune o substanta alba, este posibil ca mierea sa fie contrafacuta.

Contraindicatii pentru utilizarea mierii

Chiar daca mierea este un inlocuitor excelent al zaharului, ar trebui consumata cu moderatie, pentru ca are un continut bogat in zahar si multe calorii. In special persoanele care au o predispozitie la diabet ar trebui sa evite consumul de miere, deoarece poate creste nivelul de zahar din sange.

Mai mult, mierea trebuie evitata si de persoanele care sufera de tulburari hormonale, gastrita si ulcer gastric sau duodenal. Nici cei care sufera de alergie la polen nu ar trebui sa consume miere, pentru ca poate provoca soc anafilactic.

Copiii sub varsta de un an nu trebuie sa consume miere, din cauza unei bacterii care poate provoca botulism infantil.

In loc de lingurita de zahar din cafeaua de dimineata, poti folosi una de miere. Este o optiune mai sanatoasa si mult mai aromata. Mierea contine vitamine si minerale si iti poate aduce diverse beneficii. Tine cont totusi ca ar trebuie consumata cu moderatie.

Sursa foto: Shutterstock

Despre autor

Dana Lazareanu

Peisagista cu acte in regula din 2014, dar interesata dintotdeauna de universul plantelor si a tot ce ma inconjoara. Atenta la detalii imi place sa identific frumosul si sa il pun in valoare. Si pentru ca pasiunea pentru plante nu era suficienta, o completez cu cea de editor si specialist marketing, inca din 2015. Preocupata constant de vizual, de completarea in mod armonios a functionalului/necesitatii cu esteticul/frumosul.

Sunt 0 comentarii la acest articol

Nu exista comentarii

Adauga un comentariu

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Abonare la newsletter

3% DISCOUNT la orice comanda la abonarea la newsletter-ul nostru.